2018, Number 2
<< Back Next >>
Arch Neurocien 2018; 23 (2)
Doctor Pierrot (1898) by Julio Ruelas (1870-1907)
Delgado-García G, Rodríguez-Návarez C, Estañol B
Language: Spanish
References: 20
Page: 36-41
PDF size: 527.36 Kb.
ABSTRACT
The Mexican illustrator, engraver and painter Julio Ruelas (1870-1907) is intimately linked to
modernism, which was the name of the symbolism in our country. Ruelas first exhibited his
Doctor
Pierrot (1898) at the XXIII National Exhibition of Fine Arts at the Academy of San Carlos. The theme
and scenario of this painting are influenced by the work of the writer Bernardo Couto Castillo
(1879-1901). The painter used his brother as model. This same brother, years later, would obtain
his degree of medical doctor with the dissertation
The radical cure of the inguinal hernia (1907).
Through one of the two anatomical illustrations reproduced by Ruelas on his canvas, it was possible
to identify the medical book that Doctor Pierrot is reading: the
Traité of Paul Tillaux (1834-1904),
professor of clinical surgery at the Faculty of Medicine in Paris. In the book that Doctor Pierrot holds
it is possible to see the gray matter in blue, the tract of Goll and the direct pyramidal fasciculus
in red, and the direct cerebellar fasciculus also in blue. In the germ of this Doctor Pierrot came
together several axes, among them, the spiritual affinities of the painter, the influence exerted by
Couto, and the image of the artist’s brother, first a medical student and later a doctor.
REFERENCES
Velázquez Alvarado C. Edición crítica de la obra de Bernardo Couto Castillo [tesis]. México: UNAM; 2012.
Tablada JJ. La tumba de Julio Ruelas. En: Obras. Los días y las noches de París. Crónicas parisienses. México: UNAM; 1988.
Villaurrutia X. Julio Ruelas, dibujante y pintor. El Hijo Pródigo, núm. 41, 15 de agosto, 1946.
Del Conde T. México. En: Sullivan E. Arte latinoamericano del siglo XX. Madrid: Editorial Nerea; 1996.
Sesto J. Julio Ruelas, dibujante y pintor mexicano. En: Moyssén Echeverría X. La crítica de arte en México, 1896- 1921. Estudios y documentos II (1914-1921), t. II. México: UNAM; 1999.
Anónimo. Pierrot doctor. El Mundo, año VI, tomo I (5):84; 1899.
Rodríguez Lobato M. Julio Ruelas... siempre vestido de huraña melancolía. México: Universidad Iberoamericana; 1998.
Crespo de la Serna JJ. Julio Ruelas en la vida y en el arte, México: FCE; 1968.
Viveros Anaya LA. El Diablo, tu divino maestro... Confabulario, suplemento cultural del diario El Universal, primero de septiembre 2007; 3-5.
Viveros Anaya LA. La muerte de Pierrot [citado el ocho de junio de 2017]. Disponible en: http://www.geocities.ws/ decadentismomexico/pierrot.htm.
Altamirano Piolle ME. Homenaje Nacional. José María Velasco (1840-1912), vol. II. México: Museo Nacional de Arte; 1993.
Rodríguez Prampolini I. La crítica de arte en México en el siglo XIX. Estudio y documentos III (1879-1902), t. III. México: UNAM, IIE; 1997.
Báez Macías E. Guia del Archivo de la antigua Academia de San Carlos, 1867-1907, vol. I. México, UNAM, IIE; 1993.
Anónimo. Pierrot. En: The Encyclopaedia Britannica, décimo primera edición, vol. XXI. Cambridge: CUP, 1911; 592.
López Domínguez L, Asiain A. Julio Ruelas. México: Casa de Bolsa Cremi; 1987.
Vidaurre CV. Modernismo: imágenes y palabras. Guadalajara: Consejo Estatal para la Cultura y las Artes; 2009.
Catálogo de tesis [Internet]. México: Facultad de Medicina, Universidad Nacional Autónoma de México [citado el ocho de junio de 2017]. Disponible en: http://bibliotecas.facmed.unam.mx/baja_tesis/bd/Bd_datos_fuente.txt.
Tillaux P. Traité d'anatomie topographique avec applications à la chirurgie, octava edición. París: Asselin et Houzeau; 1895.
Dahlmann-Noor AH. The origins and insertions of rectus muscles: Paul J. Tillaux and Charles B. Lockwood. Strabismus. 2008;16(4):170-3.
Flores FA. Historia de la medicina en México desde la época de los indios hasta la presente, t. III. México: Oficina Tip. de la Secretaría de Fomento; 1888.