2003, Number 4
Venerable Gregorio López. Repercussions of His Life and Work During 400 Years (1562-2000).
Language: Spanish
References: 29
Page: 401-408
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ABSTRACT
During the second half of the 16th century in New Spain, there was a peculiar but versatile man named Gregorio López whose ascetic lifestyle, remarkable erudition and talent granted him an important place in history to date.The aim of this work was to focus attention on two aspects that have been ignored by contemporary historians. On the one hand, we will refer to Lopez's medical works, known as Tesoro de Medicinas (A Treasure of Medicines), a piece that although it is still immersed within the hypocratic-galenic tradition, continues to be highly valued. On the other hand, we found a vast amount of historiographic works that support the case for his beatification that began just 24 years after his death in 1596.
The contribution we now make is divided into two parts for better understanding of the subject. We must emphasize, however, that both the exciting life this "Venerable Man" (Venerable Varón) led and the repercussions his deeds had, demonstrate an extraordinary coherence between the learned and the mystical man that he was. Gregorio López always maintained a remarkable social and religious presence, not only throughout the three centuries of colonial rule in Mexico, but also during the subsequent two hundred years that followed the struggle for Independence.
REFERENCES
Está en el Archivo General de la Nación (AGNM) en el Grupo Documental Inquisición. Fondo Riva Palacio. Tiene 26 folios y no tiene año ni firma. En la Hubert N. Bancroft Collection se encuentra en la Colección de Don Fernando Ramírez (No 460) una copia hecha en 1626 por Joseph Suárez, receptor de la Real Audiencia de México.
Para mayor información, Vid. Argaiz, G. Vida y escritos del Venerable varón Gregorio López. Madrid, 1678. Aristal, J. Vida y vanos escritos del venerable siervo de Díos Gregorio López. Madrid, 1727. Milhou, Alain. "Gregorio López, El iluminismo y la Nueva Jerusalem americana'. En: Actas del IX Congreso Internacional de Historia de América. Sevilla, España; 1992. p. 55-83.
Versión afirmada por Quiroz Castañón Humberto, Jiménez López José Concepción, Márquez Lourdes y Salas Marielena, antropólogos del INAH y de la ENAH, quienes participaron en esas excavaciones y realizaron trabajos sobre el tema. Otro antropólogo físico que puede corroborar la información es Arturo Romano, quien trabaja en el ExConvento de San Jerónimo de la Ciudad de México, pues estuvo presente en el rescate de las osamentas.
En entrevista con el padre Luis Ávila Blancas, en octubre de 1999, entonces Sacristán Mayor de la Catedral Metropolitana, nos afirmó que desde que se trasladaron los restos en 1635 a la Catedral, nunca se ha profanado la tumba, ya que para poder levantar la lápida es necesaria la presencia de un notario público y testigos, además de la autorización de los dignatarios eclesiásticos y de un suceso así, se habría enterado, él está absolutamente seguro de que no ha ocurrido, además, no hay documentos que lo demuestren, en el archivo, del cual es responsable.