2022, Number 4
<< Back Next >>
Rev Elec Psic Izt 2022; 25 (4)
Testimony of work with psychosis in a therapeutic community in Mexico: ways of living and clinical crossroads
Landa ZSR
Language: Spanish
References: 26
Page: 2015-2033
PDF size: 296.66 Kb.
ABSTRACT
This article presents and describes as a testimony the practices and
lines of therapeutic work faced by the psychologist within a Therapeutic
Community for patients with psychiatric experience. Their challenges,
limitations and scope are considered through the execution of a daily
structure. The main objective of this article is to present the importance
and function that Therapeutic Communities currently have and the
network support they provide for the processes of social inclusion for
patients with schizophrenia, respecting the uniqueness of each case. It
is an invitation to reflect and discuss the importance of interdisciplinarity
and the contributions provided by each field of knowledge that has
sought to investigate, explore, and expose the work with psychiatric
patients.
REFERENCES
Basaglia, F. (1972) La institución negada. Informe de un Hospital Psiquiátrico.Argentina: Ediciones Corregidor.
Capponi, S. (2011). Para una genealogía de la psiquiatría ampliada. CuadernosBrasileños de Salud Mental. 3(6), pp. 106-125,https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/issue/view/2975
Comas, D. (2007). Comunidades Terapéuticas en España. Situación actual ypropuesta funcional. España: Grupo GID.
De Certeau, M. (2007). El lugar del otro. Buenos Aires: Katz.
De Certeau, M. (2006). La escritura de la historia. México: UniversidadIberoamericana.
Derridá, J. (1972). Márgenes de la filosofía. España: Cátedra.
Derrida, J. (2006). Aporías. España: Paidós.
Desinstitucionalización de la atención psiquiátrica en América Latina y el Caribe dela Organización Panamericana de la Salud, 2020, pp. 1 a 54,https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/53027/9789275323014_spa.pdf?sequence=1yisAllowed=y.pdf.
Dosil, F. (2019). La locura como acción política. El movimiento antipsiquiátrico enMéxico. Revista electrónica de Psicología Iztacala UNAM. 22(1), 629-645, http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/69164.
Foucault, M. (2010). El orden del discurso. México: Tusquets.
Foucault, M. (2007). Los anormales. México: Fondo de Cultura Económica.
Gadamer, H. (1998). Verdad y Método. Fundamentos para una teoría de laexperiencia hermenéutica, T1. España: Sígueme.
Garbi, S. (2020). De encierros y asilamientos. UBA: Facultad de Ciencias Sociales.
Garnica, R. (1997).El Botánico y el manicomio. México: Biblioteca MédicaMexicana.
Heidegger, M. (1993)Ser y tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.
Heidegger, M. (1997). Arte y poesía. México: Fondo de Cultura Económica.
Jones, M. (1956). The Concept of a Therapeutic Community. The AmericanJournal of Psychiatry. 8(112), 647-650,https://doi.org/10.1176/ajp.112.8.647.
Laning, R y Cooper, D. (1978). Razón y violencia. España: Paidós.
Laurent, E. (1987). Estabilizaciones en la psicosis. España: Manantial.
Nava Murcia, R. (2016). Historia, Escritura y Acontecimiento. Revista Historia yGrafía. Universidad Iberoamericana. 46, p. 20.
Pérez del Río, F. (2010). Origen alemán de la comunidad terapéutica. Revista dela Asociación Española de Neuropsiquatría. 30(105), 145-149,https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265020198009
Pérez, R. (1988), El Concepto de Enfermedad. México: Fondo de CulturaEconómica.
Porter, R. (2003). Breve historia de la locura. Fondo de Cultura Económica.
Rivas, E. (2006). Pensar la psicosis. El trato con la disidencia psicótica o el diálogocon el psicótico disidente. Gramma.
Simmel, E. (1937). The psychoanalytic sanitarium and the psychoanalyticmovement. Bull Menninger Clin, 1, pp. 133-143.
Sutton, S. (2006). La exclusión social y el silencio discursivo. Iberóforum. Revistade Ciencias sociales de la Universidad Iberoamericana. 1(2), pp. 1-10,https://www.redalyc.org/pdf/2110/211015573011.pdf