2023, Number 2
<< Back Next >>
Rev Elec Psic Izt 2023; 26 (2)
Disputes for the soul. plotino rhodakanaty and psychology in Mexico
Olivier TC
Language: Spanish
References: 28
Page: 511-538
PDF size: 524.64 Kb.
ABSTRACT
We intend to reflect on the idea of psychology that the father of
anarchism in Mexico, phrenologist and transcendentalist
philosopher, had during 1880, Plotino Rhodakanaty and,
simultaneously, analyze the criticism that was promoted on the
positivist community installed in the National Preparatory School
during those years. times themselves. This is an event that, in a
way, opens a long discussion about the study and profile of
psychology that will determine ways of thinking about it and doing
it during the 20th century.
In order to fulfill our objective, we propose four sections that base
a proper horizon to understand both the meaning of psychology
in the phrenologist, as well as his criticism towards the positivists.
REFERENCES
Armand, F. y Maublanc, R. (1996). Fourier. México, Fondo de Cultura Económica,1996.
Hale, Ch. (1991). La transformación del liberalismo en México a fines del siglo XIX.México: Fondo de Cultura Económica.
Illades, C. (1998). Obras. Plotino C. Rhodakanaty. México: UNAM, 1998.Proudhon, P. J. (1977). ¿Qué es la propiedad? Barcelona: Tusquets, 1977.
Tiberghien, G. (1875). Lógica. La ciencia del conocimiento. México: Libreríamadrileña.
Tiberghien, G. (1875a). Introducción a la filosofía y preparación a la metafísica.Madrid: Revista de Legislación.
Tiberghien, G. (1882). El ateísmo, el materialismo y el positivismo. Discurso deapertura pronunciado el 7 de octubre de 1867 por el Rector de laUniversidad de Bruselas. México: La República,
Tiberghien, G. La science de l’ame dans les limites de l’observation. Bruxelles:Gobbaerts, 1862.
Zea, L. (1988). El positivismo en México: nacimiento, apogeo y decadencia,México: Fondo de Cultura Económica.Referencias Hemerográficas
“Actas de Cabildo”. (1885). El Municipio Libre. 9 de diciembre, XL (93), p. 2.
“Actas de Cabildo”. (1886). El Municipio Libre. 28 de abril, XII (34), p. 2.
“Actas de Cabildo”. (1886a). El Municipio Libre. 6 de julio, XII (63), p. 2.
“De la educación intelectual, moral y física por Herbert Spencer. Capítulo I. ¿Cuáles el saber más útil?”, (1880). El Mensajero. 11 de abril, I (5), p. 2.
“Discurso pronunciado por el prof. Adrián Segura al abrir este año la cátedra depatología general en la Escuela de Medicina de México” (1878). La Libertad.12 de febrero, (32), p. 2.13. “El culto público y la Iglesia Católica”, (1872). El Defensor Católico. 22 de junio,(7), p. 1.
“Fases del espíritu Moderno”. (1884). La Libertad. 19 de noviembre, VII (264), p. 1.
“Instituto Monasterio”. (1886). El Tiempo. 4 de febrero, III (740), p. 4.
“La Arcadia Mexicana”. (1886). El Siglo Diez y Nueve. 28 de enero, 89 (14,353), p.2.
“La instrucción religiosa en el Hogar”. La Ciudad de Dios. 11 de mayo de 1902, IV(19), p. 7.
“Un nuevo libro en la escuela nacional preparatoria”. (1878). La Libertad. 26 deenero, (19).
Gabilondo, H. (1880). “La lógica de Tiberghien en la Escuela NacionalPreparatoria. II”, La República. 12 de octubre 1 (198), p. 2.
Rhodakanaty, P. (1864). Cartilla Socialista. Estado de cosas y problemas quedebe resolver toda doctrina de sistema social. S/e: México, 1864.
Rhodakanaty, P. (1874). “Objeto y utilidad de la Frenología”, El Craneoscopo. 16de abril, (1), pp. 2-3.
Rhodakanaty, P. (1876). “Garantismo Humanitario”. El socialista. 18 de noviembre.
Rhodakanaty, P. (1877). “Garantismo Humanitario”. El socialista. 9 de diciembre.
Rhodakanaty, P. (1880). “Escuela de filosofía trascendental”. El Socialista. 22 deabril.
Rhodakanaty, P. (1881). “Impugnación del informe dado por el director de laEscuela Preparatoria, contra la creación de una nueva cátedra que integrael curso de filosofía”. El Socialista. 7 de febrero.
Rhodakanaty, P. (1881a). “Racionalismo y positivismo”. El Socialista. 17 de marzo.
Rhodakanaty, P. (1881b). “Otro positivista en la lid”. El Socialista. 28 de febrero.
Rhodakanaty, P. (1881c). “Algo más sobre positivismo”. El Socialista. 24 de abril.